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31.10.2018

Newsletter - Oktober 43. KW

AOPA-Auffrischungsseminar für Lehrberechtigte VFR/IFR in Schönhagen

Das Auffrischungsseminar für Lehrberechtigte wird im Sinne von FCL.940.FI bzw. FCL.940.IRI für Mitglieder der AOPA-Germany durchgeführt. Der Lehrgang wird als anerkanntes Auffrischungsseminar vom LBA zugelassen und erfüllt die Voraussetzungen von:

  • FCL.940.FI: FI(A), FI(H), FI(S) – Verlängerung und Erneuerung
  • FCL.940.IRI: IRI (A), IRI (H) – Verlängerung und Erneuerung

Entsprechende Teilnahmebescheinigungen werden ausgestellt. Voraussetzung ist die Anwesenheit während des gesamten Lehrgangs.

Die Teilnahmegebühr beträgt EUR 130 für AOPA-Mitglieder (Preis inklusive MwSt.).

Anmeldeschluss: 09.11.2018

Termine:

Samstag, 01.12.2018 bis Sonntag, 02.12.2018

Veranstaltungsort:

Schönhagen (EDAZ)

Quelle:
AOPA

 

 

 

Auf See: Unbemannt sicher und präzise auf Schiffen starten und landen

Die globalen Seewege stellen das Rückgrat des Welthandels dar und sind zugleich eine hochsensible Infrastruktur. Ob Extremwetter, Havarie oder als Ziel krimineller Handlungen - Schiffe sind vielen Risiken ausgesetzt. Bei einer potenziellen Gefahrenlage ist es unerlässlich, schnell einen Überblick zu gewinnen. Die nötige Reaktionsgeschwindigkeit können unbemannte Luftfahrzeuge bieten, die schiffgestützt eingesetzt werden, das heißt direkt von einem Schiff aus starten, um automatisiert Lagebilder aus der Luft zu erstellen. Im Projekt Maritimer RPAS-Betrieb (MaRPAS) forscht das Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) mit seinem Kooperationspartner der Bundespolizei See seit 2016 an unbemannten Flugsystemen (RPAS - Remotely Piloted Aircraft Systems) und den Einsatzmöglichkeiten und -bedingungen für den Einsatz auf See. Mit Flugversuchen Mitte Oktober 2018 wurde das Projekt erfolgreich abgeschlossen.

Flugversuche demonstrieren Zusammenspiel der Systeme

Die Flugerprobungen fanden im Hafen Hohe Düne in Rostock-Warnemünde statt und präsentierten eine Start- und Landetechnologie für unbemannte Hubschrauber, um diese in maritimen Einsatzszenarien zu unterstützen. Der unbemannte DLR-Hubschrauber superARTIS startete von und landete auf dem Deck des Schiffs BP 21 "Bredstedt" der Bundespolizei See. An seiner Unterseite war die neuartige Landevorrichtung aus Seilwinde und Elektromagnet befestigt, die ihn zunächst an das Helideck des Bundespolizeischiffes "fesselte“. Dann hob der superARTIS ab, löste die Magnetverbindung zum Schiff und zog das Seil ein. Für die Landung wurde das Seil über die Seilwinde vom fliegenden Helikopter zum Schiffsdeck abgelassen und dort mittels Magneten fixiert. Durch die Fesselung und ein automatisiertes Einholen des Seils wurde der Hubschrauber anschließend zum Schiffsdeck geleitet. "Es ist eine Herausforderung, denn Luftverwirbelungen durch die Aufbauten des Schiffes, aber auch plötzlich auftretende Böen und die Eigenbewegungen des Schiffes erschweren den Präzisionsanflug“, sagt Stefan Krause vom DLR-Institut für Flugsystemtechnik, welches die Landevorrichtung entwickelt hat.

In die Flugplanung wurden Echtzeitparameter zu Wind und Wetter einbezogen. Die relative Position des superARTIS zum Schiff bildete die Basis der Präzisionsnavigation für die Landung. Für die notwendige Präzisionsnavigation und die Flugplanung war das DLR-Institut für Flugführung in Braunschweig verantwortlich, welches auch die Projektleitung innehatte. Das Zusammenspiel aller beteiligten Komponenten -Schiffsplattform, Fluggerät mit Seilwinde und Bodenstation - konnte erfolgreich erprobt werden. Bereits im Juni 2017 hatten die DLR-Wissenschaftler ein Wind-, ein Wettermessgerät sowie ein Antennensystem auf der BP 21 "Bredstedt" installiert und auf einer fünftägigen Patrouillenfahrt reale Daten der Bedingungen auf See erhoben, mit denen bei einer Landung auf einem Schiffsdeck typischerweise gerechnet werden muss. Sie bildeten die Grundlage für die Planung der abschließenden Flugversuche.

Hohe Anforderungen an Präzisionsnavigation und Flugsystem

Ein ferngesteuertes Luftfahrzeug, kurz RPAS (Remotely Piloted Aircraft System), sicher fliegen und auch wieder landen zu lassen, ist bereits an Land ein anspruchsvolles Vorhaben. Sollen unbemannte Flugsysteme im maritimen Bereich eingesetzt werden, ist der Vorgang durch den Seegang und hochdynamische Entwicklungen von Wind- und Wetterbedingungen deutlich komplexer. Im Projekt MaRPAS vereinen im DLR die Institute für Flugführung und Flugsystemtechnik aus Braunschweig ihre Kräfte für die Konzeption und Umsetzung einer genauen Navigation und präzisen Flugregelungstechnik für schiffsgebundene RPAS.

Die Flugerprobungen zum Abschluss des Projekts MaRPAS fanden an Bord der an ihrem Liegeplatz liegenden BP 21 "Bredstedt"im Hafen Hohe Düne statt. Im Folgeprojekt MaRPAS 2, das für 2019 bis 2021 geplant ist, wollen die Wissenschaftler die weiterentwickelten Systeme auch auf See testen.

Quelle:

DLR Press Release 22 October 2018

 

 

 

Organisational and personnel decisions as part of the unbundling project

The Board of Directors of RUAG has made its first decisions regarding the unbundling of the company, a move proposed by the Swiss Federal Council. In line with their areas of activity, the two RUAG divisions – Aviation and Defence – will be integrated into the two new parts, with the working titles of “MRO Switzerland” and “MRO International”. The Board of Directors has appointed the current CEO of the Defence division, Andreas Berger, as the CEO of “MRO Switzerland”, effective 1 January 2019. He will report to Urs Breitmeier, CEO of RUAG, until the project is completed. At the same time, the Board of Directors will hand over the management of “MRO International” to Felix Ammann, who is currently Vice President Supply Chain at RUAG Aviation. The Military Aviation division will be integrated into “MRO Switzerland” and headed by Philipp Berner, who is currently responsible for the Aviation division.

“I am delighted that we have been able to appoint a stable management for MRO Switzerland and MRO International,” explains Urs Breitmeier, CEO of RUAG. “This solution also ensures continuity for employees and customers, which is extremely important in times of change. I would like to thank Andreas Berger, Philipp Berner and Felix Ammann for their work to date and look forward to continuing to work with them on securing a successful future for RUAG.”

The term “MRO” refers to the maintenance, repair and overhaul) of systems and equipment. “MRO Switzerland” will in future mainly do business with the DDPS and provide services to the Swiss Armed Forces, while the future direction and activities of “MRO International” will be intensively analysed and reviewed in a next step.

The decisions that have just been made are in line with the proposals of the Swiss Federal Council from last March and June, as well as those of the Steering Committee on Unbundling. In March 2018, the Federal Council instructed the Board of Directors of RUAG to unbundle the current group and to split it into two new, independent companies – one focusing on business with the DDPS (working title “MRO Switzerland”) and one comprising the remaining part of the current group (working title “RUAG International”). As of 1 January 2019, a similar reorganisation is not required for the “RUAG International” division.

Quelle:

RUAG Press Release 11 October 2018

 

 

 

Rolls-Royce expands service infrastructure for business aircraft

Rolls-Royce today announced that it is further expanding its global network of Authorised Service Centres (ASC) for its CorporateCare® customers.

The global ASC network forms an essential component of Rolls-Royce’s services portfolio for business aircraft and adds to its own existing global aftermarket capabilities. Rolls-Royce now has 76 ASCs in place with key maintenance providers worldwide allowing for rapid response times to its customers’ needs. The powerful service infrastructure of the ASCs is complemented by On Wing Services specialists in the USA, Europe, Middle East and Asia as well as a number of spare parts, lease engine and storage locations, all placed strategically around the world.

The latest additions to the network include West Star Aviation LLC with its US site in East Alton, Illinois, supporting the BR710A2.

The Gulfstream St. Louis Service Center in Cahokia, Illinois, also becomes a new member of the ASC network, servicing BR710A1/C4, BR725 and Tay 611-8/8C series engines.

Rolls-Royce is also renewing its contract with Metrojet Limited, Hong Kong, supporting the BR710A1/A2/C4, BR725 and Tay 611-8/8C series engines.

Andy Robinson, Rolls-Royce, VP Services - Business Aviation, said: “We started pioneering business aviation 60 years ago and have become the leading engine supplier in this market. Our powerful network of strategically placed Authorised Service Centres with key maintenance providers worldwide ensures, we deliver outstanding levels of in-service support. We make sure, our growing customer base can always rely on us, streamlined administration and reduced maintenance times.”

“With the newly introduced CorporateCare Enhanced standard we are covering an even wider range of service items for our engines, including maintenance for the nacelle, engine build-up and thrust reverser unit-related services for the Pearl™ 15, BR710 and BR725”, he added.

Quelle:
Rolls-Royce Press Release 16 October 2018

 

 

 

New eyes for an old friend

This radar will help the venerable B-52 fly for a century

Its service began in the Cold War. It won't end until the middle of the 21st century.

The B-52 began production in 1952, and today, there are 76 of the aircraft still serving the nation. Of the U.S. Air Force's three bomber types presently in service, only the B-52 will still be flying in 2050. No other aircraft in Air Force history will be able to claim a century of service.

To keep this airplane effective, the Air Force is upgrading key components: primarily, its radar. The current radar, a hold-over from technology developed in the 1960s, hasn’t been updated since the 1980s. The B-52 will gain new eyes to find and fight the smaller, more agile adversaries of the the digital age.

“The last crew members of the B-52 have yet to be born,” said Pete Bloom, a former B-52 electronic warfare officer and current Raytheon business development lead.

He speaks with the perspective of someone who flew the B-52 when it was already proven. When he came aboard the aircraft as a crew member in the 1980s, it had already logged more than 30 years of service.

Raytheon is harnessing technologies from the F-15’s APG-63(v)3 and APG-82 active electronically scanned array radars, along with the APG-79 from the Super Hornet and Growler, for the B-52 Radar Modernization Program.

John Ghosh, who flew combat missions over Libya in 2011, experienced the difference an upgrade makes when the U.S. Navy E-18G he operated went from a legacy radar to an AESA radar.

“You all of a sudden feel like you have better eyes,” said Ghosh, now a requirements manager at Raytheon. “You’re seeing farther, and what you’re seeing, you’re seeing accurately.”

The sensor upgrade will unlock new capabilities for the B-52, including maritime strike, not its traditional area of operation.

“We’ve come up with some good scenarios with non-traditional radar capabilities that we think the Air Force is interested in, and most of them come to play in war at sea,” Ghosh said.

Along with improved performance and awareness, a new AESA limits the risk of keeping aboard an older radar that can't be upgraded or supported during flight operations. The B-52 often flies for long distances and tens of hours; an AESA radar will be more reliable than the current, mechanical sensor system.

“When they’re done fielding it," Ghosh said, “one of the things you are going to see is that because these other aircraft, like the F-15, F/A-18, have a road map out to the 2040s, 2050s, they are going to have that shared commonality in hardware that will allow them to use the same software.” 

Quelle:
Raytheon Press Release 22 August 2018

 

 

 

EU-Kommissarin Bienkowska zu Besuch bei OHB

EU-Kommissarin Elżbieta Bieńkowska – zuständig für den Binnenmarkt, Industrie und Unternehmertum – hat heute in Begleitung des Bremer Wirtschaftssenators Martin Günthner das Raumfahrtunternehmen OHB in Bremen besucht. Marco Fuchs, Vorstandsvorsitzender von OHB, hat die beiden Politiker begrüßt und sie anschließend zu Gesprächen mit weiteren Mitgliedern des OHB-Managements gebeten. Es ging dabei um die weitere Entwicklung der langjährigen und erfolgreichen Zusammenarbeit zwischen der Europäischen Kommission und OHB beim Projekt Galileo, der nächsten Entwicklungsstufe des Erdbeobachtungsprogramms Copernicus sowie die möglichen Auswirkungen des Brexit auf Missionen und Programme der Kommission.

„Es bedeutet mir viel, dass die Kommissarin sich im Rahmen ihrer eng getakteten Agenda rund um ihren Besuch beim International Astronautical Congress IAC die Zeit für Gespräche und eine Firmenbesichtigung nimmt. Das beweist, wie gut und vertrauensvoll die Beziehungen zwischen OHB und der EU-Kommission sind“, sagt Marco Fuchs. „OHB hat in den vergangenen Jahren eine grandiose Erfolgs- und Wachstumsstory geschrieben, die mit den angekündigten Investitionen am Standort Bremen fortgeführt wird“, sagt Wirtschaftssenator Martin Günthner. „Bremen ist gerade für die Luft- und Raumfahrtbranche ein hoch attraktiver Standort. Ich freue mich sehr, dass Kommissarin Bieńkowska sich bei ihrem Besuch vor Ort in der „City of Space“ davon überzeugen konnte.“

Nach den Gesprächen hat die Kommissarin noch einen Rundgang durch die Reinräume auf dem Firmengelände gemacht und sich dabei zeigen lassen, wie die Wettersatelliten MTG sowie das Carrier Modul für die Mission ExoMars 2020 integriert werden.

Quelle:
OHB Press Release 02 October 2018

 

 

 

Safran and Lufthansa Technik sign a cooperation agreement for maintenance and repair of A320neo nacelles

Safran Nacelles and Lufthansa Technik today signed a cooperative agreement for maintenance, repair and overhaul (MRO) services on A320neo nacelles powered by CFM* International LEAP-1A engines. This agreement, signed at the MRO Europe exhibition, aims to provide operators with flexible and cost-effective services based on the expertise of both companies: Safran Nacelles which develops and produces A320neo nacelles, and provides services; and Lufthansa Technik – a leading provider of technical aircraft services in the world.

Safran Nacelles and Lufthansa Technik will combine their expertise to quickly propose to operators the development of repair services approved by airworthiness authorities. The two companies will also rationalize and optimize the use of their respective nacelle end-item stocks worldwide. The results will be increased accessibility and solutions that best match market demand.

"Our joint approach provides operators with innovative repair services covering the entire nacelle, with benefits that include increased availability of their aircraft, optimized material consumption in maintenance, as well as cost advantages," said Olivier Savin, Safran Nacelles' Vice President of Customer Support & Service.

"The nacelle's end-item set – which is composed of the air inlet, fan cowls, thrust reverser, and exhaust nozzle is a considerable investment at an aircraft's early age," said Michael Kirstein, Senior Director - Aircraft Systems at Lufthansa Technik. "With this cooperation, we will be more efficient in offering our customers full availability and quick access to assets, in all world regions - right from an aircraft's entry into service."

Quelle:
LHT Press Release 17 October 2018

 

 

 

BESUCHEN SIE UNS AUF DER SMART CITY EXPO

In diesem Jahr schließt sich Diehl Metering mit Microsoft auf dem Smart City Expo World Congress 2018 in Barcelona zusammen, der vom 13. – 15. November stattfindet und sie würden sich sehr freuen, Sie dort ebenfalls anzutreffen. Dieses Event vereint Vordenker und Experten der ganzen Welt, die Einblicke in die Gestaltung nachhaltigerer und lebenswerterer Städte gewähren.

Wir von Diehl Metering bieten Versorgungsunternehmen smarte Lösungen durch die intelligente Vernetzung verschiedener Messgeräte zu größeren Datenplattformen. Mit Diehl Metering sind Versorger bestens für Smart Metering als wichtigen Bestandteil komplexer Smart-City-Konzepte gerüstet. Wir laden Sie ein, unsere Lösungen und Technologien für nachhaltige Energie- und Wasserwirtschaft kennenzulernen – in diesem Jahr an Stand 213 (Microsoft-Stand) in Gran Via, Halle P2.

Besuchen Sie uns in Barcelona – machen Sie mit uns einen Schritt in Richtung Smart City und profitieren Sie von unserer langjährigen und vielseitigen Erfahrung im Projektmanagement von Großprojekten. Registrieren Sie sich jetzt und treffen Sie uns auf der Smart City Expo 2018. Mit dem Code SCGENAT erhalten Sie außerdem Zugriff auf branchenrelevante Inhalte. 

Machen Sie einen Rundgang am Microsoft-Stand

Legen Sie einen Stopp an Stand 213 in Gran Via, Halle P2 ein, um mit unserem Expertenteam zu sprechen und bitten Sie außerdem um tiefergehende Einblicke in die Lösungen von Microsoft und mehr als 30 weiteren Partnern für Intelligent Cities.

Quelle:
Diehl Press Release 11 October 2018

 

 


Boeing Board Approves Quarterly Dividend

Boeing [NYSE: BA] Chairman, President and Chief Executive Officer Dennis Muilenburg reports that the board of directors today declared a regular quarterly dividend of one dollar and seventy-one cents ($1.71) per share.

The dividend is payable December 7, 2018, to shareholders of record as of November 9, 2018.

Quelle:
Boeing Press Release 22 October 2018

 

 

 

 

HENSOLDT to modernise Austrian Air Traffic Control Systems

Reliable radar detection to ensure safety in air traffic

The sensor solutions provider HENSOLDT will modernise the Austro Control surveillance landscape in Austria. The contract awarded includes the delivery of two high-performance radar systems, which guarantee not only reliable detection offered by the new “Mode S” air traffic control standard, but also safe management of air traffic even in the “radar shadow” of wind farms. If you take into account the radar systems already delivered, HENSOLDT has now equipped the entire surveillance landscape in Austria.

“Austro Control’s order confirms our market position as one of the leading suppliers of air traffic control equipment in Europe,” said HENSOLDT’s CEO Thomas Müller. “Our radar systems provide top performances in the fields of military and civilian air traffic control and air surveillance and ensure that people can travel with the greatest amount of safety possible.”

HENSOLDT will supply Austro Control with an ASR-NG combined primary/secondary radar and a standalone MSSR 2000 I secondary radar, which will be deployed at Vienna International Airport and in the air traffic control system at the top of Feichtberg Hill in Upper Austria. The primary radar helps to identify objects such as small aircraft that do not identify themselves using their own transponder signals. It includes a special signal processing technology for wide-area air surveillance and 3D capability. The radar system’s exceptionally long range of 120 NM and outstanding capability to detect objects at an altitude of up to 50,000 ft allow our system to cover a volume four times as large as can be achieved with ASR units from competitors.

The MSSR 2000 I secondary radar guarantees automatic identification of aircraft emitting their own transponder signals. It meets the new “Mode S” and “ADS-B” air traffic control standards, which further improve aircraft identification queries and are currently being introduced in the Central European airspace. HENSOLDT has already supplied secondary radar systems for the air traffic control systems at Vienna International Airport and on the Koralpe Mountain in Kärnten, Austria.

HENSOLDT supplies customers all over the world with air traffic control and identification systems for military and civilian applications. For example, the company has set up the air traffic control network of the German Air Force. In addition, HENSOLDT equips the German Armed Forces’ airports with the ASR-S airport surveillance radar. Other HENSOLDT air traffic control systems are under contract for the UK, Australia, Canada and Switzerland.

Quelle:
Hensoldt Press Release 22 October 2018